Skip to Menu Skip to Search Contact Belgium Websites & talen Skip to Content

Doel en drijfveer
Vandaag hebben we een gesprek met Nico Dieltjens, opleidingscoördinator bij Xerius Sociaal Verzekeringsfonds te Antwerpen. Nico houdt zich onder andere bezig met de organisatie en coördinatie van opleidingen en het bijhouden van het digitale opleidingshandboek van Xerius. Nico: ”Onze organisatie is continu in beweging. Als er nieuwe functies worden gecreëerd dan zal ik ook nieuwe opleidingsplannen moeten opzetten”.

Daarnaast geeft hij invulling aan de ombudsdienst. Nico: ”Dit is het oplossen van complexe vraagstukken over het Sociaal Statuut der Zelfstandigen. Op deze wijze houd ik nog altijd voeling met het dagdagelijks klantenbeheer.”
De relatie met SGS gaat terug naar 2005 toen Xerius werd gehercertificeerd op basis van ISO 9001. Daarna volgden in-house opleidingen op het gebied van kwaliteitsmanagement en auditing.

Nico: “De opleiding ISO 9001 is een ‘conditio sine qua non’. Het is ter ondersteuning van het dagelijks werk. Op elke trimestriële interne medewerkersvergadering komen de corrigerende-, preventieve- en verbetermaatregelen aan bod. Op deze wijze ervaren alle collega’s de praktische betekenis van kwaliteitsmanagement bij Xerius.”

Sprekend over de kwaliteit van de dienstverlening wijst Nico op het belang van uniformiteit binnen de 4 clusters van Xerius: “Wet en regelgeving moeten eenduidig worden toegepast. Het kan niet zo zijn dat klanten twee verschillende verhalen te horen krijgen”.
Doel en drijfveer moeten Xerius scherp houden in het streven naar business excellence. Interne audits zijn daarbij een belangrijk hulpmiddel. Nico:” Interne audits leveren nog altijd veel verbetermogelijkheden op. Hoe langer men werkt met de norm, hoe groter het inzicht in de meerwaarde voor het dagelijks werk in termen van efficiency en effectiviteit. Het kwaliteitsteam van Xerius ondersteunt de organisatie hierin”.