Skip to Menu Skip to Search Contact Belgium Websites & talen Skip to Content

Nieuwe voertuigen komen vanuit de productielocatie helaas niet altijd zonder schade aan op de bestemming. Wij stellen voor u de schade vast aan voertuigen tijdens transport en helpen met het voorkomen van schade.

Alleen al in de haven van Zeebrugge passeren er wekelijks tienduizenden voertuigen van alle merken vanuit verschillende productielocaties. Havens zijn drukke logistieke punten, want vanuit de haven gaan de voertuigen in speciale terminals per schip naar andere havens of verder naar de dealers per trein of vrachtwagen. 

Tijdens deze logistieke tocht van productielocatie naar de dealer treedt er wel eens schade op aan de voertuigen. Het is lastig om als merk, invoerder, rederij of terminal-beheerder vast te stellen wie op moet draaien voor eventuele schade. Een onafhankelijke partij inspecteert daarom de voertuigen tijdens cruciale fases in hun logistieke tocht om mogelijke schade toe te wijzen aan de verantwoordelijke partij.  

Wij als SGS zijn zo’n onafhankelijke partij: wij controleren al meer dan 25 jaar voertuigen met “New Vehicle Inspections” in de Belgische en Nederlandse havens.  

Wij rapporten de schadeclaims aan de verantwoordelijke partij 
Zonder een onafhankelijke partij is er niet duidelijk wie verantwoordelijk is voor transportschade en kunt u als partij in de autohandel zelf opdraaien voor enorme kosten. Gemiddeld stellen wij bij 2,2% van de door ons geïnspecteerde voertuigen transportschade vast. Het lijkt een klein getal, maar door het grote volume aan voertuigen betekent dat er schadeclaims kunnen ontstaan. 

Wij inspecteren de voertuigen op alle cruciale punten en weten precies op welk moment schade is gemaakt. Door deze inspecties weten wij welke partij verantwoordelijk is.  

Wij helpen u met het voorkomen van schade 
Natuurlijk is een transport zonder schade de meest gunstige situatie. Door onze ervaring weten wij wat er mis kan gaan en zoeken wij actief naar de oorzaak van schades zodat deze in de toekomst mogelijk vermeden kunnen worden.

Additionele werkzaamheden 
Natuurlijk is het efficiënt qua tijd en manuren als dezelfde inspecteur niet alleen actief speurt naar transportschade, maar ook andere belangrijke aspecten in kaart brengt. Op aanvraag van vele opdrachtgevers controleren wij daarom bijvoorbeeld ook op de aanwezigheid van het aantal reservesleutels, handleidingen, officiële documenten, antennes en specifieke accessoires.

Soorten schade 
De meest voorkomende soorten schade zijn onderdelen die gekrast, geschaafd of (af)geschilferd zijn. Deze schades worden het vaakst vastgesteld op de voordeuren, voor- en achterbumper en portierdrempels.

Wilt u ook zeker zijn dat schade wordt toegewezen aan de juiste partij? Neem dan gerust contact op met Rob Nuyts via +32 (0)470 53 65 47 of rob.nuyts@sgs.com.