Contact

Waar bent u naar op zoek?

Het voortdurende probleem van asbest op schepen

May 05, 2021
Artikel Asbest op schepen
Artikel Asbest op schepen

Asbest is sinds 2002 verboden op schepen, hoewel uit onze Inventory of Hazardous Materials (IHM) inspecties blijkt dat het vandaag de dag nog steeds in de meeste schepen wordt aangetroffen. In dit artikel lichten we de stappen toe die scheepseigenaren moeten nemen om de problemen op te lossen die asbest in de maritieme sector veroorzaakt.

Asbest is sinds 2002 verboden op schepen, hoewel uit onze Inventory of Hazardous Materials (IHM) inspecties blijkt dat het vandaag de dag nog steeds in de meeste schepen wordt aangetroffen. In dit artikel lichten we de stappen toe die scheepseigenaren moeten nemen om de problemen op te lossen die asbest in de maritieme sector veroorzaakt.

Scheepsbouwers beweren dat er bij de productie van schepen geen asbesthoudende materialen zijn gebruikt. "Asbestvrij" betekent echter in het ene land niet noodzakelijk hetzelfde als in het andere, waardoor er bij lange wereldwijde toeleveringsketens vaak toch vezels worden aangetroffen.

Mondiale regelgeving
De International Maritime Organization (IMO) heeft het International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS) bijgewerkt, specifiek om het asbestprobleem aan te pakken. Voor schepen die tussen juli 2002 en januari 2011 zijn gebouwd, werd het voor nieuwe installaties verboden asbesthoudende materialen te gebruiken. Indien asbest werd aangetroffen, werd een termijn van drie jaar gegeven voor de veilige verwijdering ervan. Voor schepen die na 2011 zijn gebouwd is het gebruik van asbest op schepen op grond van de verordening volledig verboden.

Deze regelgeving moet de gezondheids- en veiligheidsrisico's voor bemanningsleden aan boord tot een minimum te beperken en zal, samen met het Verdrag van Hongkong en de verordening van de Europese Unie inzake scheepsrecycling, het milieu beschermen wanneer schepen worden ontmanteld en gerecycled.

Lokale complexiteit
Afhankelijk van waar een schip is geregistreerd, moeten ook de normen van dat land worden nageleefd. In Nederland en Australië moeten schepen moet bijvoorbeeld een maritieme ISO 17020-geaccrediteerde specialist voor de registratie een asbestinspectie uitvoeren. Dit brengt extra lasten mee voor internationale scheepseigenaren.

Voordelen van asbestvrije schepen
Er zijn veel voordelen voor eigenaren die ervoor willen zorgen dat hun schepen echt "asbestvrij" zijn: 

  • Bescherming van de gezondheid en veiligheid van de bemanning;
  • Vermindering van het risico op geschillen van bemanningsleden;
  • Meer vertrouwen in wereldwijde expedities zonder angst voor de ontdekking van asbest bij inspectie;
  • Tijdsbesparing door alle asbestkwesties te kennen en/of op orde te hebben;
  • Maximaliseren van de 'echte' waarde van het schip;
  • Minimalisering van het risico op verontreiniging van water, lucht en bodem;
  • Bescherming betrokken personen bij de ontmanteling en recycling van het schip.

Asbestbeheer
SGS-deskundige dr. Hans de Jong heeft jarenlange internationale ervaring op het gebied van asbest en gevaarlijke stoffen. Hans heeft zich de afgelopen jaren binnen de maritieme sector actief ingezet om scheepseigenaren te helpen op het gebied van Inventory of Hazardous Materials (IHM): “Elke scheepseigenaar streeft naar de hierboven benoemde voordelen. Vele door ons uitgevoerde IHM-onderzoeken en het onderhoud dat we doen om aan de IMO-voorschriften te voldoen tonen aan dat er nog steeds veel asbest op schepen aanwezig is.”

Om aan de wetgeving te voldoen, kan SGS eigenaren helpen het risico te vermijden dat schepen niet varen door:

  • Een asbestverwijderingsplan;
  • Een asbestbeheersplan;
  • Of een monitoringplan als verwijdering op korte termijn niet mogelijk is.

Stel uw schip veilig door vandaag nog te handelen. 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jos Geene via email of telefonisch via +31 (0)88 - 214 66 00.

 

Scheepsbouwers beweren dat er bij de productie van schepen geen asbesthoudende materialen zijn gebruikt. "Asbestvrij" betekent echter in het ene land niet noodzakelijk hetzelfde als in het andere, waardoor er bij lange wereldwijde toeleveringsketens vaak toch vezels worden aangetroffen.

Mondiale regelgeving
De International Maritime Organization (IMO) heeft het International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS) bijgewerkt, specifiek om het asbestprobleem aan te pakken. Voor schepen die tussen juli 2002 en januari 2011 zijn gebouwd, werd het voor nieuwe installaties verboden asbesthoudende materialen te gebruiken. Indien asbest werd aangetroffen, werd een termijn van drie jaar gegeven voor de veilige verwijdering ervan. Voor schepen die na 2011 zijn gebouwd is het gebruik van asbest op schepen op grond van de verordening volledig verboden.

Deze regelgeving moet de gezondheids- en veiligheidsrisico's voor bemanningsleden aan boord tot een minimum te beperken en zal, samen met het Verdrag van Hongkong en de verordening van de Europese Unie inzake scheepsrecycling, het milieu beschermen wanneer schepen worden ontmanteld en gerecycled.

Lokale complexiteit
Afhankelijk van waar een schip is geregistreerd, moeten ook de normen van dat land worden nageleefd. In Nederland en Australië moeten schepen moet bijvoorbeeld een maritieme ISO 17020-geaccrediteerde specialist voor de registratie een asbestinspectie uitvoeren. Dit brengt extra lasten mee voor internationale scheepseigenaren.

Voordelen van asbestvrije schepen
Er zijn veel voordelen voor eigenaren die ervoor willen zorgen dat hun schepen echt "asbestvrij" zijn: 

  • Bescherming van de gezondheid en veiligheid van de bemanning;
  • Vermindering van het risico op geschillen van bemanningsleden;
  • Meer vertrouwen in wereldwijde expedities zonder angst voor de ontdekking van asbest bij inspectie;
  • Tijdsbesparing door alle asbestkwesties te kennen en/of op orde te hebben;
  • Maximaliseren van de 'echte' waarde van het schip;
  • Minimalisering van het risico op verontreiniging van water, lucht en bodem;
  • Bescherming betrokken personen bij de ontmanteling en recycling van het schip.

Asbestbeheer
SGS-deskundige dr. Hans de Jong heeft jarenlange internationale ervaring op het gebied van asbest en gevaarlijke stoffen. Hans heeft zich de afgelopen jaren binnen de maritieme sector actief ingezet om scheepseigenaren te helpen op het gebied van Inventory of Hazardous Materials (IHM): “Elke scheepseigenaar streeft naar de hierboven benoemde voordelen. Vele door ons uitgevoerde IHM-onderzoeken en het onderhoud dat we doen om aan de IMO-voorschriften te voldoen tonen aan dat er nog steeds veel asbest op schepen aanwezig is.”

Om aan de wetgeving te voldoen, kan SGS eigenaren helpen het risico te vermijden dat schepen niet varen door:

  • Een asbestverwijderingsplan;
  • Een asbestbeheersplan;
  • Of een monitoringplan als verwijdering op korte termijn niet mogelijk is.

Stel uw schip veilig door vandaag nog te handelen. 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jos Geene via email of telefonisch via +31 (0)88 - 214 66 00.

 
  • SGS Belgium NV

SGS House - Noorderlaan 87, (RPR Antwerpen BTW BE 0404.882.750),

, 2030,

Antwerp, België